torsdag 11 oktober 2012

Små plättar med socker till en sjukling..

 
Små plättar
 
Pannkaks smet
ca 10 tunnpannkakor eller 50 plättar.
 
3dl vetemjöl
1 tsk salt
6 dl mjölk
50 gram smör
3 ägg
 
 
Blanda vetemjöl och salt i en bunke tillsätt hälften av mjölken och vispa till en slät smet.
Häll i resterande mjölk samt 50 gram smält smör.
Vispa tillsist i äggen.
Låt stå och svälla ca 30 min.
 
 
Fördela smeten jämt i ett plättlägg eller en vanlig stekpanna.. grädda pannkisarna och njut.
 
 
Blev plättar till lunch idag efter en beställning från min lilla sjukling.. är lik min mamma på de sättet.. självklart så får barna bestämma maten då dom e sjuka för då äter dom :)
 
Min mamma gräddade alltid pannkana eller plättar då ja va sjuk och så klart nyponsoppa me glass å mandelbiskvier :)
 
Älskar verkligen min mamma..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar